אי נקיטת צואה

הגדרה:

אי נקיטת צואה הינה איבוד לא רצוני של צואה במרקם רך או קשה או ריר. הפרעה זאת גורמת למבוכה, הגבלה חברתית וחרדה, וגורמת לפגיעה קשה באיכות החיים.

אי נקיטת צואה הינה הפרעה שכיחה, המדווחת בתדירות של 2-15% מהאוכלוסיה הכללית, ושכיחותה עולה עם הגיל.

סיבות:

לאי נקיטת צואה סיבות מרובות: פגיעה -מילדותית ( קרע בשרירים ופגיעה עצבית), סיבוכי ניתוחים בפי הטבעת והאגן, קרינה, הפרעות נוירולוגיות (כפגיעות עמוד השדרה) , מגוון מחלות ( מחלת מעי דלקתית, צליאק, סכרת, תסמונת המעי הרגיז), תופעות לוואי של תרופות ואוכל ( מוצרים הגורמים לשלשול), הפרעות קוגניטיביות ( כשטיון) ועוד.

לרב הגורמים לאי נקיטת צואה הינם משולבים.

אבחון:

לשם אבחון הסיבות לאי נקיטת צואה יש לעבור בירור המכוון לתלונות החולה. בדרך כלל במהלך הבירור יעבור הנבדק בדיקת שלמות סוגרים ( בדיקת אולטראסאונד) ובדיקה תפקודית של פי הטבעת והרקטום ( מנומטריה).בדיקות אחרות יכולות לכלול בדיקת EMG של שרירי פי הטבעת, בדיקת הולכה עצבית, בדיקות הדמייה של עמוד השדרה ועד, בהתאם לצורך הקליני.

טיפול:

הטפול באי נקיטת צואה הינו מורכב ומכוון לחומרת התסמין.

הטיפול הראשוני כולל שינוי באורחות חיים והפחתת השימוש בחומרים ותרופות המעודדות יציאות שלשוליות. הטיפול התרופתי מכוון להקלת תסמינים וכולל תרופות עוצרות.וסיבים. טיפול נפוץ נוסף הינה סגירה מכאנית של פי הטבעת על ידי פקק אנאלי.

כשהטיפול השמרני לא מספק את התוצאות הרצויות, ניתן להציע טיפולים מתקדמים יותר, הכוללים הזרקת חומר לפי הטבעת ויצירת מחסום ביולוגי, גירוי עצבי מרכזי ( סקראלי) או פריפרי ( טיביאלי אחורי)

אופציות כירורגיות כוללות תיקון קרעים בשרירי פי הטבעת, קולוסטומיה והפרוצדורות מתקדמות אחרות המבוצעות במרכזים מומחים ( כהשתלת טבעת מגנטית )

.